International Women's Day & Holi Day - Reisverslag uit Atıraw, Kazachstan van Linda Sande - WaarBenJij.nu International Women's Day & Holi Day - Reisverslag uit Atıraw, Kazachstan van Linda Sande - WaarBenJij.nu

International Women's Day & Holi Day

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

10 Maart 2012 | Kazachstan, Atıraw

"Sometimes the snow comes down in June..." Hopelijk niet tot juni, maar Atyrau is weer bedekt met een laagje sneeuw.

Het is niet de bedoeling om een update te schrijven over het weer. Nee, ik wil jullie wat meer vertellen over twee feestdagen die ik deze week heb mogen vieren.

1. International Women's Day

Dit is een feestdag waar ze in Kazachstan veel belang aan hechten. Moederdag ken ik natuurlijk wel, maar deze feestdag had ik nog nooit gevierd. Het is in ieder geval voor herhaling vatbaar!

De dag zelf (08-03) was een vrije dag. Daarom zijn we woensdag maar begonnen met vieren. Woensdagochtend stond op school thee en koffie klaar voor de dames. Iedereen kreeg een geschenktasje met bodylotion. Niet alleen de school, maar ook de kids en zelfs de poetsvrouw hadden aan deze speciale dag gedacht: kaartjes, chocolaatjes, bloemen en andere cadeautjes.

Conclusie: International Women's Day is een dag leven als een prinses. :)

2. Holi Day

Een andere geweldige feestdag die toevallig ook op 8 maart was dit jaar. Holi Day wordt gevierd in India.

Tijdens deze dag zetten ze het kastesysteem even aan de kant en iedereen is gelijk. Ook wordt gevierd dat het goede altijd beter is dan het kwade.

Symbolen voor het feest zijn kleuren. De oorsprong van de kleuren komt van de Goden Krishna en Adna. Krishna had een blanke huid en Adna een getinte huid. Krishna wilde wat meer kleur en ze kwamen op het idee om haar gezicht te beschilderen zodat ze er niet zo sober uit zou zien.

Tijdens deze feestdag beschilderen mensen hun gezicht met gekleurd poeder. Dit is meteen een symbool van een zegen.

Een Indische vriendin had een zaal gehuurd en een Holi lunch georganiseerd. Er waren dames uit 15 verschillende landen. Het was een groot feest: Indische gerechten, Masala chai, muziek, danseressen, de zegening met het gekleurde poeder, bloemen en een heleboel gezelligheid. Een super leuke ervaring!

's Avonds nog een afterparty gehad met de Filippijnse buren...

Gekke Aziaten + karaoke + komkommers = fun! :)

Volgende update is echt na de voorjaarsvakantie.

ASTANA, BE READY!